Σελίδες

Τρίτη 31 Δεκεμβρίου 2013

Η ελληνική παράδοση και το έθιμο της βασιλόπιτας


Η Βασιλόπιτα κατά το ελληνικό έθιμο κόβεται σε οικογενειακή συγκέντρωση αμέσως με τον ερχομό του νέου έτους κυρίως μετά από φαγοπότι όπου και ακολουθεί χαρτοπαιξία «για το καλό του καινούργιου χρόνου».
Έτσι στις 12.00 ακριβώς τα μεσάνυχτα με την αλλαγή του έτους σβήνουν τα φώτα και μετά ένα λεπτό ξανανάβουν ευχόμενοι και αντευχόμενοι όλοι «χρόνια πολλά» και «ευτυχισμένο το νέο έτος».
Τότε προσκομίζεται η Βασιλόπιτα στο τραπέζι όπου ο νοικοκύρης αφού την σταυρώσει με το μαχαίρι τρεις φορές αρχίζει να τη κόβει σε τριγωνικά κομμάτια προσφερόμενο σε κάθε ένα παριστάμενο μέλος της οικογένειας ή φίλων και συγγενών με πρώτο κομμάτι του σπιτιού (ή του Χριστού της Παναγίας και του Άι Βασίλη)... του σπιτονοικοκύρη,
της σπιτονοικοκυράς και των άλλων παρισταμένων κατά τάξη συγγένειας και ηλικία με τελευταίο το κομμάτι του φτωχού ή πάλι του σπιτιού, χωρίς βέβαια να λησμονούνται τυχόν μετανάστες, ασθενείς και άλλα πρόσωπα της οικογένειας που για διάφορους λόγους δεν παρίστανται.
Ανάλογα με την περίπτωση μπορεί να κοπεί κομμάτι “για την εταιρεία”, “για το μαγαζί” κ.λ.π..
Το κόψιμο της Βασιλόπιτας γίνεται και τις άλλες μέρες του “Δωδεκαήμερου” των εορτών. Υπουργεία, γραφεία και σύλλογοι μπορεί να κόβουν βασιλόπιτες μέχρι και το μήνα Φεβρουάριο.
Σε πολλά νησιά με το ξημέρωμα της 1ης του Νέου Έτους αναλαμβάνει ο σπιτονοικοκύρης να καθαγιάσει την οικία κρατώντας είτε τμήμα της Βασιλόπιτας είτε του αντίστοιχου των Χριστουγέννων Χριστόψωμο και ένα κερί μπαινοβγαίνοντας στη πόρτα τρεις φορές λέγοντας “έξω τα κακά, μέσα τα καλά”.
Η ελληνορθόδοξη παράδοση
Η ελληνική ορθόδοξη παράδοση για την βασιλόπιτα, είναι βεβαίως συνδεδεμένη με την προσωπικότητα του Μεγάλου Βασιλείου, από τον οποίο έχει πάρει και το όνομά της. Κατά την παράδοση λοιπόν, κάποτε στη Καισαρεία της Καππαδοκίας στη Μικρά Ασία που επίσκοπος ήταν ο Μέγας Βασίλειος εμφανίστηκε ο αυτοκράτορας Ιουλιανός ο Παραβάτης, απαιτώντας έκτακτο φόρο για την εκστρατεία του κατά των Περσών.
Τότε ανατέθηκε στον επίσκοπο Βασίλειο να αναλάβει την συγκέντρωση και απόδοση του φόρου στον αυτοκράτορα. Οι κάτοικοι της πόλης βρέθηκαν βέβαια σε δύσκολη θέση, εφόσον είχαν ήδη πληρώσει τον κανονικό φόρο της χρονιάς και η πόλη δυσανασχετούσε με τις νέες εξωφρενικές απαιτήσεις του Ιουλιανού.
Έτσι ο Μέγας Βασίλειος, σκεπτόμενος δίκαια και θέλοντας να προστατέψει τους φτωχούς, ζήτησε από τους πλούσιους της πόλης του να μαζέψουν ότι χρυσαφικά μπορούσαν προκειμένου να τα παραδώσει ως φόρο στον αυτοκράτορα.
Πράγματι συγκεντρώθηκαν πολλά τιμαλφή. Κατά την παράδοση όμως είτε επειδή μετάνιωσε ο αυτοκράτορας Ιουλιανός, είτε επειδή εν τω μεταξύ μεσολάβησε ο θάνατός του μετά απο τραυματισμό σε μάχη κατά των Περσών - η χρονική διαδοχή των γεγονότων είναι ασαφής - η καταβολή του φόρου δεν ήταν πλέον απαραίτητη.
Έτσι ο Μέγας Βασίλειος βρέθηκε μπροστά στο δύσκολο επιχείρημα της επιστροφής των τιμαλφών - που στο μεταξύ είχαν ανακατευτεί - στους νομίμους κατόχους τους, χωρίς να γίνει μπέρδεμα!
Προκειμένου όμως ο Μέγας Βασίλειος να επιστρέψει τα τιμαλφή στους δικαιούχους, μη γνωρίζοντας σε ποιόν ανήκει τι, έδωσε εντολή να παρασκευαστούν μικροί άρτοι εντός των οποίων τοποθέτησε ανά ένα των νομισμάτων ή τιμαλφών και τα διένειμε στους κατοίκους την επομένη του εκκλησιασμού.
Το γεγονός αυτό απέληξε σε διπλή χαρά από της αποφυγής της καταστροφής της πόλης και συνεχίσθηκε η παράδοση αυτή κατά τη μνήμη της ημέρας του θανάτου του (εορτή του Αγίου και Μεγάλου Βασιλείου). 
Η δυτική - Φράγκικη παράδοση
Το έθιμο της βασιλόπιτας είναι πολύ παλαιό, και υπάρχει με παραλλαγή και στην καθολική Δύση ήδη από τον Μεσαίωνα. 
Εκεί προέρχεται από εκείνο το τελούμενο στην αρχαία εορτή των «Κρονίων» (των ρωμαϊκών «Σατουρναλίων») που παρέλαβαν οι Φράγκοι, από τους οποίους και προήλθε η συνήθεια της τοποθέτησης νομίσματος μέσα στη πίτα και της ανακήρυξης ως «Βασιλιά της βραδιάς» αυτού που το έβρισκε. 
Κατά άλλο έθιμο, αντί νομίσματος, έβαζαν φασόλι και αυτόν που το έβρισκε τον αποκαλούσαν “φασουλοβασιλιά”.
- Το κόψιμο στις βασιλόπιτας είναι από τα ελάχιστα αρχέγονα έθιμα που επιβιώνουν. Σύμφωνα με τον καθηγητή Δημήτρη Λουκάτο αποτελεί εξέλιξη του γνωστού και λαϊκού εθίμου στις πρωτοχρονιάτικης πίτας. 
Στην αρχαιότητα υπήρχε το έθιμο του εορταστικού άρτου, τον οποίο σε μεγάλες αγροτικές γιορτές οι αρχαίοι Έλληνες πρόσφεραν στους θεούς.
- Τέτοιες γιορτές ήταν τα Θαλύσια και τα Θεσμοφόρια. Χαρακτηριστικό στοιχείο στις βασιλόπιτας είναι ότι ο άνθρωπος δοκιμάζει την τύχη του με το κέρμα στις, προσπαθώντας να μαντέψει πώς θα του έρθουν τα πράγματα στη νέα χρονιά. 
Σε όποιον πέσει το φλουρί, στις θα είναι ο τυχερός και ευνοούμενος του νέου έτους! Η ορθόδοξη παράδοση συνέδεσε το έθιμο με τη Βασιλόπιτα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου